
Jan Löfström
Opetan ja tutkin aiheita, jotka liittyvät historiallis-yhteiskunnalliseen kasvatukseen, kuten nuorten suhde historiaan, politiikkaan, demokratiaan ja talouteen. Olen etenkin paneutunut asioihin, jotka koskevat historian ja moraalin yhteyksiä, kuten mitä nuoret ajattelevat moraalisten kysymysten käsittelystä historian opetuksessa tai siitä, että historiallisia vääryyksiä pyritään hyvittämään. Olen toimittanut monitieteisen artikkelikokoelman Voiko historiaa hyvittää (Gaudeamus, 2012) ja ollut tekijänä kirjassa Historical and moral consciousness in education: Learning ethics for democratic citizenship education (Routledge, 2022). Työpaikkani on Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos. Olen julkaissut myös sukupuolen ja seksuaalisuuden historiallisen antropologian alueelta teoksen Sukupuoliero agraarikulttuurissa (SKS, 1999) ja toimittanut kirjan Scandinavian Homosexualities (Haworth Press, 1998).